Standaard GRAM-FILES --------------------. . Vijf jaar geleden (1991) was ik veel bezig met GRAM-files en GRAM-systemen. Toen documenteerde ik heel weinig, want een hobbyist doet natuurlijk alles uit z'n hoofd. Nou na vijf jaar ben je dat dus weer helemaal vergeten. Vandaar dit stukje, hoe gaat het ook al weer.. . Het idee is dat er maar een soort GRAM-FILE gebruikt wordt in verband met het. uitwisselen van diskettes van andere hobbyisten en dan niet iedere keer handmatig te moeten omzetten naar de juiste header van het betreffende GRAM-SYSTEEM. . Het file formaat wat mijns inziens het meest gebruikt wordt is dat van de GRAM-KRACKER en GRAMULATOR (voor de opbouw van deze header verwijs ik naar de file *HEADERS van E.P. Rebel die ook op de diskette staat).. Een andere reden van dit type file formaat is dat deze files gelijk gebruikt kunnen worden voor de TI-EMULATOR (van Edward Schwartz, V9T9 v6.0, dus de TI-99/4a geemuleerd op de PC).. . Natuurlijk had ik niet zo'n GRAMULATOR maar een GRAM-KARTE (ook wel GRAM-CARD genoemd, die in de Expansion Box geinstalleerd wordt) en waarvan de fileheader weer net even iets anders is.. Toen heb ik een diskette gemaakt waar allerlei hulpmiddelen op staan.. . Met behulp van de GRAM-KARTE heb ik toen de GRAMULATOR uitgelezen, wat dus de. loader is voor alle GRAM-FILES.. . Hoe gaat dit in zijn werk:. . 1. Ga naar het menu van de GRAM-KARTE (dus de GRAM-LOADER). 2. Kies optie 7, adres is 9800, en type DSK1.GCGMLOAD. Deze file laad de file GCGMULATR0 in RAM 0.. 3. Als de file geladen is, ga naar het titelscherm (FCNT-=). 4. Kies dan GRAMULATOR. 5. Kies dan optie 1 load file. 6. INITIALIZE: N. 7. Geef dan de GRAM-FILE op, zoals DSK2.STARTREK. 8. Dan worden als volgt de files STARTREK STARTREK1 STARTREK2. geladen in de betreffende GRAMs en RAMs. 9. Ga naar het titelscherm en kies STARTREK uit het menu.. . Tips:. -----. - Doe de GRAMSYSTEM disk in diskdrive 1 en gebruik diskdrive 2 voor alle GRAM-FILES.. - Als het GRAM-KARTE 9800 optie uit het menu verdwenen is kies dan TIBAS en type CALL GRAM (je komt dan in het GRAMKARTE menu). - Soms komt de programma naam niet in het menu terecht. dan moet je eerst de file NOREVLOAD laden in de GRAM-KARTE, dus. optie 7 van het GRAM-KARTE menu, dan adres 9800, dan DsK1.NOREVLOAD en gelijk daarna DSK1.GCGMLOAD, dan terug naar het titelscherm.. - Sommige GRAM-FILES willen RAM WRITE PROTECTED hebben, dit moet als volgt:. laad GCONTROLG7 met optie 7 in GRAM-KARTE menu DSK1.LOADGCON. Laad dan DSK1.GCGMLOAD, dan naar het titelscherm, dan via. GRAMULATOR file laden (bv DSK2.MUNCHMN2/), dan naar titelscherm. dan naar GRAM CONTROL menu, dan RAM WRITE DISABLE kiezen, dan naar het. titelscherm, dan MUNCHMAN II kiezen.. . - Wil je alle systemen iedere keer laden, dan kan je het beste deze volgorde aanhouden:. - DSK1.NOREVLOAD (voor het laden van NO REVIEW LIBRARY, paars scherm !!). - DSK1.GCGMLOAD (voor het laden van de GRAMULATOR). - DSK1.LOADGCON (voor het laden van GRAM-CARD CONTROL). . Problemen:. ----------. Sommige GRAM-FILES willen programma's in RAM 0 en in RAM 1 laden, deze modules swappen vaak 8 K RAM (dus wisselen iedere keer van 8 K RAM op het zelfde geheugen adres). - Extended Basic is zo'n voorbeeld, deze kan wel werken door op de normale manier in de GRAM-KART deze module te kraken, maar Extended Basic heb ik nog niet aan de praat gekregen via de GRAMULATOR manier.. - Extended Basic II (Apesoft) dus ook niet. - De Extended Basic modules swappen 4 k, maar er zijn ook modules die 8 K swappen en volgens mij helemaal niet met de GRAM-KARTE werken.. - Meestal zijn het ATARI modules die niet werken zoals: PACMAN, DONKEY KONG, DIG DUG, SHAMUS, etc.. . Mocht er iemand zijn die dit soort modules (8 K) swapping kan laten werken met de GRAM-KARTE dan zou ik dat graag willen weten.. . . Natuurlijk kun je dit proces ook andersom doen, dus bijvoorbeeld een file van het type GRAM-KARTE via de GRAMULATOR laden, dus bijvoorbeeld met DSK1.GMGKSYST. . De afkortingen die op de diskette gebruikt zijn, betekenen:. GM = GraMulator, GK = Gram Kracker, GC = Gram Card, MS = Module Simulator. . De inhoud van de diskette kan het beste met de DISKMANAGER van JOHN BIRDWELL uitgeprint worden, omdat er COMMENTAAR bij de files staat !!!. . Dit is een vrij summier verhaal, hopelijk is het een en ander duidelijk voor degene die een GRAM-KARTE bezitten.. . Ronald van Kleunen.