Jump to content
IGNORED

Svenskar??


frax

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 2 years later...

Tiden går, pandemin kom och förhoppningsvis passerade. Tyvärr passerade ju också trådens upphovsman Frax, frid över hans minne. 💕 Jag läste tillbaks nu och det var han som redan 2004 hade tankar på att få till en träff men tyckte att de 4-5 här på AtariAge var lite få. Sedan kom ju de svenskspråkiga forumen 2005-06 och samlade större skaror.

 

Vi får se vad 2023 för med sig. Kanske det finns någon svensk- eller skandinaviskspråkig person som anslutit de senaste två åren och i djungeln av underforum får syn på denna tråd. Jag konstaterar i alla fall att mitt användande av AA har förändrats 100% mot år 2007, då jag skrev att jag bara tittade förbi en gång i halvåret. Nu är detta mitt främsta retroforum som jag besöker flera gånger dagligen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har varit medlem här länge men inaktiv i många år. Nu hittade jag den här tråden, så hej allihopa. Flera av oss har ju träffats innan på mässor och så. Samlingen har vuxit under åren men nu håller jag på att halvera den. Samlar på VCS och XL i Atari-väg samt blandat från olika fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag missade själv vinter-RG i år men är sugen på att besöka nästa mässa i höst. Det var ju ett tag sedan p g a pandemin, så därför börjar det bli dags igen. Kanske man kan styra upp någon form av samåk då, som på den gamla goda tiden.

Link to comment
Share on other sites

Ni är välkomna i höst, när det blir (inget är klart ännu).

 

Det går rykten om Göteborg också, åt ena och andra hållet. Det var länge sedan jag var där också, senast blev min tandborste och deodorant stulna av städerskan på fyrstjärnigt hotell som jag inte kommer sätta min fot på igen. Ren tur att jag inte hade med mig eltandborste, rakapparat eller ännu värre, lämnat väska med laptop på rummet. Då hade väl de också försvunnit i samband med rumsstädning.

Edited by carlsson
Link to comment
Share on other sites

Man får väl förmoda att det kommer att ske ett höst-RG i krokarna runt oktober månad. Vi väntar med spänning. Nästa mässa i Göteborg känns dock lite mer tvetydligt, då det var problem senast för RSM att få lokal. Den andra lokalen på Bananpiren är ju delvis blockerad nu p g a alla byggen som sker i området. Den var optimal för att man kunde släppa på hela kön, så att besökare slapp vänta 2-3 timmar. Känns rent spontant som att bara Västerås och Malmö kommer att leverera på mässfronten i år. Tråkigt att höra om de stulna grejerna på hotellet.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstod aldrig riktigt problemen med RSM förra året, något om att lokaluthyraren utöver hyra skulle ha provision per såld biljett, som skedde via annan biljettaktör som också tog provision per biljett. Sedan backade lokaluthyraren semi-officiellt om att de kunde avstå sin provision, men då var det för sent då mässan i stora ordalag blåsts av. Om det fanns fler faktorer bakom beslutet, framkom de inte tillräckligt väl.

 

Bananpiren var döden som utställare. Betonggolv, kallt och blåsigt när dörrarna stod öppna första året jag var där som utställare. Dessutom hade vi inte tillräckligt många stolar vid vårt bord så jag blev ståendes mest hela dagen och fick ont i knäna som höll i sig nästan en månad efteråt. Eriksbergshallen var betydligt bättre, även om den var mindre och inte hade samma möjlighet att låta besökare välla in. Nu är jag inte bekant med vilka fler alternativ som finns - Svenska Mässan förstås men den är ju jättestor och dyr som tusan - men om det kommer någon gammal eller ny mässarrangör hittar de säkert en bra plats. Eriksbergshallen har det ryktats om på nytt och om efterfrågan är lika hög på nytt lär det väl bli flera timmar långa köer på morgonen igen.

Link to comment
Share on other sites

Vi nordmenn har et inntrykk av at Ebba Andersson og Frida Karlsson har et dårlig forhold. Jeg har hørt noe om at Ebba skiftet klubb for å unngå Frida. Vårt inntrykk er at Ebba er ei søt og snill jente, mens Frida er arrogant og egoistisk.

 

Men så hørte jeg at Ebba hadde sagt til Frida etter et løp i VM der Ebba vant "det var ikke din tur til å skinne i dag", og jeg begynner å lure på om det er Ebba som er problemet. At hun skiftet klubb fordi hun ikke tålte å bli slått av Frida eller noe slikt.

 

Kan dere forklare hvordan det faktisk er/var?

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, e5frog said:

Någon som känner de? Allt annat är väl annars skvaller för tabloider, Aftonbladet och kafferep...

Jeg tenkte kanskje dere visste om de tilbringer mye tid sammen (deler rom på hotell, for eksempel), eller bare har et profesjonelt forhold. Marit Bjørgen og Therese Johaug er naboer (var i hvert fall) og gode venner. Om Frida fremstår som en hyggelig person i svensk media. Kanskje det hadde vært skrevet at de var uvenner, men nå er venner, eller noe slikt.

 

Jeg regner med at jeg vet mer om norske langrennsløperes personlighet og forhold til hverandre enn dere gjør, ettersom jeg har sett dem mer i intervjuer og slikt. Og tenkte derfor dere vet mer om Ebba og Frida enn det jeg gjør.

 

Stina Nilsson fremsto som en isdronning i norsk media, men jeg mistenker at hun bare var sjenert.

Link to comment
Share on other sites

Det som står i tidningarna ger intryck att de trivs bra ihop när de tävlar. Dock hoppade Frida, Maja Dahlqvist och Linn Svahn av landslagets gemensamma träningsläger och körde egna upplägg, vilket inte gick hem i alla stugor. Framförallt var det juniorerna som tappade möjligheten att få träna med några av de bästa.

 

Isdrottning eller inte, alla kan ju inte ha samma personlighet och behov av integritet. Vi svenskar kan nog tycka ett och annat om norska åkare också, framförallt på Petter Northug-tiden.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carlsson said:

Isdrottning eller inte, alla kan ju inte ha samma personlighet och behov av integritet. Vi svenskar kan nog tycka ett och annat om norska åkare också, framförallt på Petter Northug-tiden.

Northug hadde/har en personlighet som vi nordmenn ikke likte heller. Han var egoistisk, og sa/gjorde mye dumt, spesielt om/til svensker. Så jeg skjønner det godt om dere ikke likte han.

 

Jeg tipper dere ikke er så begeistret for Kristine Stavås Skistad heller. Hun har ikke den boblende personligheten som de fleste andre norske langrennsjenter har. Men hun virker ikke å være frekk som Northug, bare sjenert og litt rar (awkward).

 

Linn Svahn er en annen svensk løper vi ikke liker. Hun virker å være egoistisk, og å ikke unne andre suksess. Selv ikke svensker.

 

Men vi liker de fleste svenske skiløperne. Spesielt Kalla og Sundling virket/virker å være veldig hyggelige. Og jeg kan ikke huske at det er noen mannlige løpere vi ikke har likt.

 

Er det noen andre norske løpere enn Northug dere ikke liker/likte?

Edited by Lord Mushroom
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vet inte, du får nog tråla i kommentarerna till inlägg från typ Aftonbladet Sport, Sportexpressen mfl för att få en allmän uppfattning om hur svenskar upplever norrmän.

 

Linn är nog en dålig förlorare, och hennes humör ibland kan nog uppfattas negativt. Vi i Sverige ser det som uppfriskande då många kvinnliga idrottare har en tendens att bara rycka på axlarna om de misslyckas, ta sporten som en lek istället för att det är det viktigaste i deras professionella liv.

 

De senaste åren har dock fler och fler kvinnor visat sina känslor, inte bara sprudlande glädje utan även ilska, precis som idrottande män gjort i många år. Jag vet inte om det är samma sak i Norge?

 

Det kan ju även överföras till videospel. Hur många tjejer känner du som skulle kunna kasta handkontrollen i vredesmod, jämfört med om killarna gör det?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carlsson said:

De senaste åren har dock fler och fler kvinnor visat sina känslor, inte bara sprudlande glädje utan även ilska, precis som idrottande män gjort i många år. Jag vet inte om det är samma sak i Norge?

Jeg har nok merket at de viser mer at de er skuffet når det ikke går veien, men direkte sinne er det sjeldent jeg ser.

 

Noe jeg har sett mye mer av de siste 10-20 årene er idrettsutøvere og trenere som gråter når det går bra. Jeg kan ikke huske at Dæhlie, Ulvang, Alsgaard og Skari drev med slikt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 3/22/2023 at 10:15 PM, WERY said:

Känns rent spontant som att bara Västerås och Malmö kommer att leverera på mässfronten i år.

.. och nu under söndagen har RSF sagt att de lägger ner. Återstår att se om det finns någon ny grupp av mässarrangörer någonstans i landet. Kanske det blir så att RG var först, aldrig störst men den som kämpar på längst.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, carlsson said:

.. och nu under söndagen har RSF sagt att de lägger ner.

Jag såg det. Hade tänkt åka på RSF någon gång men nu blir det aldrig av. Ja då är det bara RG i Västerås och den där retromarknaden i Örebro som är aktuella för tillfället. Man får sikta in sig på höstens RG, när den nu blir av. Inget RSM är ju på tapeten än så länge.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 3/28/2023 at 3:46 PM, Lord Mushroom said:

Jeg tipper dere ikke er så begeistret for Kristine Stavås Skistad heller. Hun har ikke den boblende personligheten som de fleste andre norske langrennsjenter har. Men hun virker ikke å være frekk som Northug, bare sjenert og litt rar (awkward).

Jeg begynner å mislike Skistad. Det er greit at hun er sjenert, men å nekte å snakke med de svenske utøverne blir for dumt. I dagens sprint var hun sannsynligvis skyld i at Ribom falt, og hun unnskyldte seg ikke engang.

 

Til sammenligning var Kalla nettopp i bryllupet til Johaug.

Edited by Lord Mushroom
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag slår vad om att några av mina favoritband talar ditt språk! Candlemass, Ghost, Entombed, In Flames, Garmarna, ABBA...jag borde skriva lite mer, kanske ge Google Translate en chans att riktigt stöka till saker, det blir roligare än en tunna vikingar! Hur som helst, jag tänkte bara säga hej här borta. 

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...